כיצד דבורת הדבש שורדת את החורף

בטבע יש תקופות נעימות, ויש תקופות קשות יותר, למשל מחסור במזון, קור, סופות וכו. ובעלי חיים וצמחים נוקטים בשיטות שונות בכדי לשרוד, למשל דבורת הבומבוס והדבורות היחידאיות נכנסות לתרדמת, ציפורים כדי להתגבר על החורף נודדות, ועוברות לאזורים חמימים יותר כאשר מתקרב החורף, ומלאי המזון שלהם אוזל – אין להם חרקים לאכול והקור מתגבר, הציפורים נודדות עוד לפני בוא החורף לכוון אפריקה – שם העונות הפוכות, כאשר אצלנו חורף באפריקה חם, כך שלמעשה הם כל השנה נמצאים במזג אוויר חמים ונעים עם אספקת מזון סדירה.

גם הצמחים החד שנתיים נתקלים בתקופה קשה, באביב אחרי הגשם, מתחילה פריחה ובחודש מאי יוני, הכל מצהיב מחוסר מים, וכולם מתים, אם כן כיצד הם מתחדשים? הצמחים מייצרים זרעים, הזרע הוא צמח בתרדמת ששוכב בקרקע או בסדקים על פני השטח הוא אינו זקוק למים, עמיד לטמפרטורה, הקיץ עובר מעליו.. ובגשם הראשון הוא נובט, זאת צורה של תרדמה שנועדה לגשר על תקופת היובש ולהתחדש.

דוגמאות נוספות פרודניה מתגלמת באדמה, פרפרים ועוד

מנגנון נוסף אצל צמחים מסוימים ששורדים כל השנה גם בקיץ היבש, מתבצע על ידי נטיעת שורשים עמוקים באדמה שמספקים להם מים גם בזמני יובש, למשל ינבוט (שורשיו מגיעים לשמונה מטר ואף יותר), אקליפטוס שהוא ירוק כל השנה בדיוק מהסיבה הזו, שורשים עמוקי – אספקת מים סדירה

כיצד עם כן דבורת הדבש מתגברת על הקור וחוזר המזון בחורף? לגבי המחסור במזון התשובה היא אגירת מלאי של מזון, היא אוספת כמות גדולה של דבש שצריכה להפסיק לה בתקופות הקשות (חורף), ולגבי הקור, היא מקננת במקום סגור ומוגן, עם פתח צר, וזה מגן עליה מתנאי הסביבה, גשם רוח, וגם מגן עליה מאויבים טבעיים

בהודו יש דבורה שנקראת Apis dorsata – דבורת הדבש הענקית, היא נמצאת באזור קו המשווה, והיא יכולה לקנן במקום פתוח, לא בקן, מכיוון שמזג האוויר שם  הוא טרופי, ושיורד גשם הם מסתדרות כך שהגשם ירד ויזלוג עליהם מסביב ויגן על הקן

דבורת הדבש הארץ הישראלית, מקורה בצפון אפריקה, והיא נפוצה בארופה, שם היא שורדת בזכות היכולות שהיא פיתחה, בתוך הקן הדבורים מייצרות בחלל הסגור שלהם מיקרו אקלים, שזה אומר טמפרטורה ולחות שמתאימה לחיים שלהם – בדיוק 35 מעלות, לא משנה אם בחוץ יש שלג, והלחות היא בסביבות 80 מעלות, וזאת בכדי שהזחלים לא יתייבשו. הטמפרטורה היא ממש של יום חמסין לכן לא מומלץ לפתוח להם את הכוורת ביום קר מכיוון שהקן שלהם מתקרר והזחלים זקוקים לטמפרטורה המדויקת שלהם בכדי להתפתח אחרי פתיחת הכוורת ביום קר הדבורים צריכים לעבוד קשה בכדי להחזיר את המצב לקדמותו ולחמם את הקן מחדש.

קיימת בעיה נוספת, אם אתה אוגר מלאי מזון שיספיק לך לכל תקופת החורף, במהלך החורף הדבורים מנצלות את המלאי שהולך ומצטמצם, הם הולכות למחסנים פותחים כל הזמן תאים נוספים וצורכות את המזון אותו הם אגרו, המזון צריך להספיק להם עד האביב וחשוב מאוד לא להביא את הדבורים למצב של אפס מלאי, כי הם יכולות למות, אגב זה יכול לקרות לא רק בחורף אלא גם באביב כאשר האוכלוסיה גדלה משמעותית וצורכת הרבה מזון, אם יש שבוע של קור, כל המושבית יכולה למות מחוסר מזון אפילו תוך יום אחד, גם אם מדובר בתקופת קור קצרה, שאחריה יבוא שמש, אם הקור הוא חזק ונגמר להם המלאי הם לא ישרדו לכן בתקופות כאלו, כאשר מלא המזון אוזל להם, כדאי להאכיל אותם ידנית.

מלאי המזון שהדבורים אוגרות בחורף נחשב ממש ל"אוצר" שהרבה בעלי חיים אחרים חומדים לחמוס אותו וצריך להגן עליו, כשם שקקטוסים אוגרים מים ושומרים על המים דרך ההגנה הטבעית שלהם, אין להם עלים ושטח הפנים שלהם גדול לשם אגירה, לשם כך הקקטוסים פיתחו קוצים להגנה, כך שלמי שיש מלאי צריך להיות אמצעי הגנה, החצב פורח באוגוסט על ידי זה שהוא אוגר בזמן תקופת הגשם בתוך האדמה בצל גדול שמכיל מים ומזון, ומספק את צרכיו בימי הקיץ, יש המון חולדים שחומדים אותו, גם לבצל הזה יש אמצעי הגנה שונים, לדבורה יש עוקץ אפקטיבי עם רעל, ומנגנון שהיא מחדירה אותו, לדבורים יש תקשורת בנושא העקיצה, בפתח הקטן של הכוורת יש שומרות שבשעת חרום מפרישות חומר ריח שמשמש אזעקה וזהו הבסיס של התקשורת – אזעקה כימית, מיד כל הדבורים מתארגנות, המידע עובר בינהם – יש מישהו בחוץ, כולם מתארגנות ותוקפות את התוקף.

העשן שנותנים לדבורים לא מרגיע אותם, הוא מציק להם הם בורחות ומסתתרות, יתכן שהעשן סותם להם את חוש הריח ופוגע בתיאום שלהם, כך ש"מערכת הקשר" לא עובדת והם לא יכולות להתארגן לתקיפה קבוצתית.

מה שעוזר לדבורים להגנה אם כן זה הפתח הצר של הכוורת, העוקץ, והתקשורת בינהם.

דילוג לתוכן