עבודת הכוורן וכלי העבודה

בחורף הכוורות עומדות על קומה אחת עם עשר כוורות, והנפח הזה מספיק להם, כאשר מתקרב האביב והמזג אוויר מתחמם, המלכה מתחילה להטיל במרץ והאוכולוסיה גדלה, הצפיפות גורמת להם להתפצל ויוצא נחיל ומתיישב במקום אחר, מכיוון שאנחנו לא מעוניינים שיצא נחיל ובכך יחליש את הכוורת, אנחנו באופן יזום ובעיתוי המתאים נוסיף קומה עם מסגרות, וניתן למלכה מקום להטיל ולהגדיל את האוכלוסיה כך שנגיע לפריחת ההדרים תהיה לנו אוכלוסיה גדולה בשביל לרדות את הדבש.

כאשר מגיעה הפריחה ויש המון ולד בשתי הקומות, אנחנו רוצים לנצל את אגירת הדבש של הדבורים לצרכינו לכן אנחנו ניקח רשת ההנימן או רשת חיסום בעברית ונכניס אותה בין שתי הקומות, ונדאג שהמלכה תהיה למטה, הרשת מרווחת כך שהמלכה והזכרים לא יכולים לעבור בין הקומות אבל הפועלות כן יכולות לעבור, בזמן הזה כל הוולד מסיים את תקופת ההתפתחות שלו, מחזור ההתפתחות מביצה עד בוגרת פועלת לוקח 21 יום, כך שתוך 21 יום הקומה תתנקה לחלוטין מהוולד,  אם אנחנו רוצים שגם לא יהיו זכרים אנחנו צריכים לחכות 24 יום. המלכה בזמן הזה תמשיך להטיל רק למטה.

כאשר אנחנו מוסיפים את הרשת באותו הזמן אנחנו גם נוסיף קומה נוספת בכוורת (קומה שלישית) כדי שיהיה הרבה נפח והם לא ירגישו צפיפות.

הולד שהפך להיות פועלות בזמן הזה יוכל לרדת דרך הרשת אולם הולד שהפך להיות זכר לא יוכל לצאת מהקומות העליונות בגלל הרשת, ורק כאשר יגיע זמן הרדיה ושנפתח את הכוורת הוא יוכל לצאת. ניתן להוציא את הזכרים עם מזלג רדיה ולזרוק אותם כדי להמנע מוורואה (האויב של הדבורים ועל זה בהמשך)

כאשר נגמרת הפריחה לוקחים את הקומות עם חלות הדבש למחסן ובעזרת מכונת רדיה צנטריפולגית רודים את הדבש.

בעת הרדיה ישנם מספר שיטות לנקות את החלה מדבורים בכדי שנוכל לקחת את החלות ללא דבורים ועקיצות לרדיה, אחת השיטות היא שיטת הפורטר. אנחנו שמים את הפורטר שהוא התקן מין תקרה עם פלסטיק אשר יוצר מעבר חד כיווני מלמעלה למטה, אחרי 24 שעות אנחנו באים, והקומות נקיות מדבורים, הסיבה היא שכל הפועלות רוצות לחוש זיקה למלכה הם צריכות את הפרומון שלה, הם עובדות בשיטת המעגלים, גם אם פועלת לא נוגעת במלכה, היא תגע בעזרת המחושים שלה בפועלת אחרת שנגעה במלכה או שקיבלה את מגע  המלכה מפועלת אחרת, הפורטר למעשה הוא התקן חד סיטרי שלא נותן לדבורים לעלות לקומה העליונה אלא רק לרדת ודבורה שלא חשה את המלכה, תרצה לרדת למטה ולחוש אותה. והם לא יכולות לחזור. במידה ויש ולד הפועלות לא ינטשו אותו, אבל לא צריך להיות ולד עם הרשת לא פגומה, ואם בזמן הטיפול המלכה לא עברה בטעות למעלה.

כאשר מורידים את החלות לרדיה מוציאים גם את הפורטר.

לאחר הרדיה מחזירים קומה אחת עם חלות שרדינו אותם עם שאריות דבש לרדיית הקיץ, וכמובן גם מחזירים את הרשת.

דילוג לתוכן