מבנה הגוף של דבורת הדבש

מורפולגיה הינה המבנה החיצוני של הגוף (בשונה מאנטומיה המבנה הפנימי של הגוף)

הדבורה בנויה כמו כל החרקים, יש לה שלושה חלקים עיקריים, ראש, חזה ובטן, בכל חלק יש את האיברים המיוחדים שלו.

הראש

בחלק הקדמי בראש יש את אברי החוש, שזה הגיוני החישה צריכה להיות מקדימה, שתי עיני תשבץ גדולות, אילו עניים מורכבות בהם יש כמה אלפי עיניות שבנויות יחד, כל חלק רואה קטע קטן והם מחברים את הכל ביחד לתמונה מרחבית אחת גדולה, הראיה הזו שונה משלנו וקצת מטושטשת, בנוסף לדבורה יש שלוש עניים באמצע אילו בעיקר משמשות לאבחנה בין אור לחושך, וזיהוי תנועה.

יש את המחושים ששם יש הרבה אברי חוש, לטמפרטורה, ריח וטעם, במחושים שלהם הם יכולים להריח אפילו צורות למשל פס של ריח!

גם הפה נמצא מקדימה, גפי פה – המנדיבולות הם לסתות מאוד חזקות, אילו הם זוג לסתות שבהם היא יכולה לעצב את הדונג שמשמש לבניית החלות, וכן היא יכולה בעזרתם אפילו לתלוש איברים מתוקף שמגיע לקן.

יש לה גם את החדק שמורכב מהרבה חלקים, היא יכולה להחדיר אותו לעומק הפרח (הרבה פעמים הצוף חבוי בתוך צינור) ולמצוץ אותו כמו שמוצצים בקשית, בקצה החדק יש לה גם חלק שהיא יכולה ללקק את הצוף ולנצל אותו עד תום.

החזה

החזה הוא החלק המרכזי, יש שם חלקים מוטורים של תנועה הליכה ותעופה, הרגליים כמובן למטה והכנפיים למעלה, או שהיא עומדת או שהיא עפה, לא סתם החלקים האלו נמצאים במרכז הכובד של הגוף, יש לה שם הרבה שרירים גם בכנפיים וגם ברגליים.

הבטן

הבטן עשויה מקרומים והיא יכולה להתארך ולהתכווץ, יותר מזה היא גם יכולה לגדול בנפח, למה זה חשוב? הדבורה מוצצת את הצוף, הצוף נכנס דרך החדק לבטן הדבורה עובר דרך הוושט לשלפוחית שנקראת קיבת הדבש, הדבורה אוספת צוף ואוגרת בשלפוחית, לכן חשוב שהבטן תוכל להתנפח, אפשר לראות שדבורים שחוזרות ללא אבקה הם לעיתים עם בטן מלאה בצוף, את הצוף היא מוציאה שוב דרך צינור הוושט , השלפוחית לא מחוברת למערכת העיכול וקיים שם שסתום שמונע את המעבר למערכת העיכול.

כאשר הדבורה צריכה קצת דבש בשביל עצמה היא יכולה לפתוח קצת את השסתום ולצרוך קצת לצרכים שלה.

הפועלות – המחסניות אוספות ממנה את הצוף ומפזרות אותו בשכבה דקה בתאים, הם לא סוגרות (חותמות) את התאים בכדי שאפשר יהיה לנדף את עודף המים, הצוף מכיל בסביבות 20-30 אחוז סוכרים, והדבש מכיל 82 אחוז סוכרים, זאת אומרת שהם צריכות לנדף שכבה גדולה של סוכרים, ואז בריכוז הנכון, הדבש מגיע למצב שהוא לא יתסוס ולא יתקלקל באופן טבעי ללא חומרי שימור, רק שהדבש מגיע לריכוז הנכון הם חותמות את התאים.

בבטן ישנה גם מערכת העוקץ ולמלכה יש מערכת רביה, בעונת ההטלה הבטן שלה גדלה.

דילוג לתוכן