פיצול כוורות ויצירת מלכה

תהליך יצירת מלכה חדשה לכוורת הוא תהליך שכוורנים רבים נמנעים ממנו, הרי יותר פשוט לקנות מלכה או מלכונים ממגדל, אבל יש בתהליך זה יתרונות רבים לכוורן שנותנים לו שליטה רבה יותר על כוורותיו.

במאמר זה אנסה לסקור מספר שיטות שונות שכוורנים עובדים איתם

ראשית הזמנים: התהליך עצמו של יצירת מלכונים מתחיל מאמצע אוקטובר עד סופו, הרעיון הוא לבצע פיצול, בפיצול יש להוריד קומות, כך שכוורת שהיתה עד עכשיו שתי קומות צריכה להיות קומה אחת – קומת הבסיס.

הפיצולים צריכים להתבצע בתחילת נובמבר (כאשר המלכונים שעשינו מוכנים), מאוחר יותר הסיכוי ליצירת מלכונים יורד בגלל שינויים בטמפרטורה והתקצרות היום, גם למלכה יש יותר סיכון כאשר היא יוצאת למעוף כלולות מאוחר.

שיטה ראשונה: פיצול פשוט ללא נתינת מלכה או מלכון – השיטה הבסיסית ביותר, לוקחים כוורת עם שתי קומות, או לחילופין, כוורת עם קומה אחת אבל חזקה, ראשית דבר יש לזהות את המלכה ולבודד אותה בצד, ניתן לשים בקופסית, בבנק מלכות או על חלה בצד העיקר שנדע היכן המלכה.

כעת יש לדאוג שבכל כוורת יהיה מזון (דבש, פולן) וכן חלות עם וולדים, רצוי לשים בכוורת שהיא ללא מלכה חלות עם וולדים חתומים מכיוון שכאשר הם יצאו החוצה הם ישארו  בכוורות החדשה ולא יחזרו לכוורת האם, כי הם לא מכירים שום דבר אחר.

בשתי ארגזי הכוורות (החדשה והישנה) יש לדאוג שמשני הצדדים יהיו חלות דבש מלאות  (אוכל לחורף) הם נמצאות בצדדים ותוחמות את שאר החלות גם בשביל הבידוד ובנוסף כך גם הדבורים רגילות, שהמזווה יהיה בצידי הבית וכאמור יש לשים גם אבקת פרחים (פולן) וחלות עם וולדים חתומות.

בנוסף נשים בכוורת החדשה חלות עם ביצים או וולדים בני יום, דבר זה הוא קריטי ביותר מכיוון שביצה לאחר שלושה ימים בוקעת ורק ביומה הרביעי אחרי שמאכילים אותה הדבורים הצעירות היא מתמלאת בג'לי מלאכותי ואז היא כשירה להיות מלכה, כך שרק ביומה הרביעי הדבורים יכולים ליצור ממנה מלכון, יש לשים את אבקת הפרחים כך שהיא תוחמת את הוולד וכך יהיה קל לדבורים להאכיל את הוולד בעזרת אבקת הפרחים הקרובה.

הדבורים צריכים להבין שהם יתומות ולכך דרוש לפחות יום אחד שהם יבינו שאין מלכה בנוסף רק דבורים צעירות שמטפלות בוולד "nursing bees" יכולים לייצר את המלכון (הדונג שעוטף את המלכון) מכאן שכדי שהתהליך הטבעי יהיה מוצלח, צריך לנער דבורים צעירות שמטפלות בוולד לכוורת החדשה, הם ישארו שם כי הם לא מכירים את הסביבה החיצונית ולא היו בחוץ ולכן לא יחזור לכוורת הבית (היכן שהמלכה נמצאת), גם דבורים רגילות יש לנער לכוורת החדשה למרות שרובם יחזרו לכוורת הישנה עדיין מי שישאר יצטרף למצבת הכח של הכוורת החדשה שיצרנו.

לאחר שלושה ימים אפשר לפתוח את הכוורת ולראות אם הדבורים יצרו "מלכון חירום", במידה וכן זה מצוין והתהליך הטבעי הצליח לנו בלי הוצאות.

לסיכום תהליך זה תלוי בזמנים, אמצע סוף אוקטובר אידיאלי, במתן דבורים צעירות, ובמתן לפחות שני חלות על ביצים וולדים צעירים בכדי שמהם יהיה ניתן לייצר את המלכה החדשה.

חשוב לנער לתוך הכוורת הזו עוד הרבה דבורים כשבעים שמונים אחוז מהכוורת, כי רובם יחזרו למושבת האם וחלקם הקטן ישארו, כמובן לאורך התהליך לשמור את המלכה בכוורת המקורית.

שיטה שניה יצירת מלכונים שנגיש אותם לכוורת אותה נפצל.

היתרון בשיטה זו הוא שאנחנו לא סומכים על המזל, ודואגים בעצמנו ליצור מכוורת מסוימת (כוורת אומנה שנבחרה מראש) מלכונים בשיטה שמיד נסביר אותה, ברגע שיש לנו את המלכונים אנחנו נבצע בדיוק את התהליך הקודם, אלא שהפעם נשים את המלכון שיצרנו בכוורת כיום לאחר שאנחנו נבצע את הפיצול ויום או פחות לפני שהמלכון צריך לבקוע ולצאת מתוכו מלכה.

מתוך המלכון תצא בקרוב מלכה, הדבורים יחשבו שהמלכון הוא חלק מהכוורת ויקבלו אותו, ייתכן גם שהדבורים יצרו בנתיים מלכון משלהם בזמן שהמלכון טרם בקע, זה בסדר גמור ואין סיבה להשמיד אותו, מלכון זה משמש "כביטוח" ובמידה והמלכון "שלנו" לא הצליח או שהמלכה שיצאה לסיבוב כלולות לא הצליחה לחזור, נטרפה וכו', מלכון החירום שהדבורים יצרו באופן טבעי ישמש כתחליף למלכון שהכנסנו ונכשל.

 

עכשיו נפרט איך בעצם יוצרים את אותו מלכון, ובכן התהליך מתחיל כשבועיים לפני הפיצול, רצוי להתחיל את התהליך באמצע אוקטובר, בחמש עשרה לחודש, נניח שיום זה יוצא ביום שישי.

ראשית ניגשים לכוורת הכי טובה שלנו, שהדבורים בה שקטות והיא יצרנית דבש מהמעלה הראשונה, וכמובן שיש שם מלכה עם הטלה פעילה (ממנה אנחנו רוצים את החומר הגנטי – המלכה העתידית), רצוי שאותה כוורת תהיה על קומה אחת, למרות שלא חייב, מבודדים את המלכה על חלה מסוימת, כאשר משני הצדדים סוגרים עם חסמים שהמלכה לא תוכל לעבור לחלות שכנות, ברגע שהמלכה תהיה מבודדת היא תטיל על החלה שהכנסנו לה (חלה שחורה, כי בחלות שחורות יותר קל להוציא את הזחל כי התחתית שלהם התעגלה עם הזמן) כעת נחכה עד יום שלישי.

מדוע ביום שלישי? מכיוון שהכנסנו את המלכה ביום שישי, היא היתה אמורה להטיל ביצים בתוך החלה, הביצה בוקעת תוך שלושה ימים והופכת לזחל צעיר, במהלך 24 השעות אחרי בקיעתו הדבורות הצעירות מאכילות אותו והוא מתמלא ג'לי ומגיע לגודל האידיאלי הדרוש בכדי לשים אותו בתוך הגביע שלנו, לכן ארבעה ימים מיום שישי נגיע ליום שלישי.

נחזור אחורה יום אחד ליום שני, יום לפני שאנחנו ניקח את אותו הזחל, ביום זה אנחנו צריכים לייצר כוורת ללא מלכה – עם הרבה דבורים צעירות, מכיוון שרק הדבורים הצעירות יכולות לטפל בזחל, איך עושים זאת?

אם יש כוורת ללא מלכה שידועה לנו נשתמש בה אם לא נייצר כוורת כזו בעצמנו, כל מה שצריך לעשות הוא ללכת לכוורות שונות, לקחת חלה עם וולד (שם הדבורים הצעירות נמצאות כי הם מטפלות בוולד) ובזהירות נבדוק שמלכה לא נמצאת על החלה, כעת ננער את כל החלה בתוך הכוורת החדשה שאנחנו מכינים (כוורת האומנה), אם ננער בין חמישה לעשרה חלות כאלו, אנחנו למעשה יצרנו כוורת עם צפיפות גבוהה של דבורים צעירות, אנחנו נוסיף סירופ דבש (שיעזור להם לייצר את הדונג) כמובן אבקת פרחים (פולן) גם חלה או שתיים של דבש, וכמה חלות ריקות שימלאו אם הם רוצים, וגם חלות עם וולדים חתומים שברגע שהם יצאו החוצה הם יעזרו להאכיל את הוולדים שנכניס להם מחר (יום שלישי)

סיימנו, הכוורת האומנה מוכנה, מחכים ליום שלישי.

יום שלישי הגיע, אנחנו חוזרים לכוורת הייצרנית שלנו ופותחים אותה ניגשים לחלה ששמנו, אם הכל הלך כמו שצריך יש שם זחלים צעירים בני יום שהואכלו כיאות, ואותם אנחנו נהפוך היום למלכות.

נוציא את החוסמים משני הצדדים ונשחרר את המלכה בזהירות שתמשיך להסתובב בכוורות, כעת נבדוק את החלה שהשארנו למלכה להטיל בה, אם הכל הלך חלק אז בחלה יש וולד בן יום, בדיוק כמו שאנחנו צריכים ואפשר לעבור לשלב הבא.

אבל מה קורה אם החלה ששמנו ריקה? יכול להיות שפספסנו משהו המלכה ברחה מהחוסמים, יכול להיות מהחלק העליון של החוסמים אם יש רווח בינם לבין הגג, או אולי משהו קרה למלכה והיא נפגעה, או שהיא לא מטילה משום מה, מה שנעשה זה נחפש לאט ובזהירות בכוורת חלות עם זחלים צעירים בני יום, כדאי ונכון לדעת איזה גודל של זחל לחפש, אם הוא כבר בן מספר ימים הוא ממלא כולו את שטח התא ומתעבה במהירות, אנחנו מחפשים זחל שיושב על כרית ג'לי נדיבה, וגודלו בקושי ממלא את התא, צורתו היא צורת האות c – חצי עיגול

ניקח את החלה שבחרנו נוריד בזהירות את הדבורים בלי ניעורים חזקים שיכולים להעיף את הזחלים או לפגום בתנוחתם, לכן יש לעבוד עם מברשת.

כעת שהחלה עם הוולד הצעיר בידינו, מגיע השלב שאנחנו צריכים להוציא את הזחל ולשים אותו בתוך גביע, שלב זה הוא שלב שדורש מיומנות קלה, ויש כלים מיוחדים שניתן בקלות להוציא את הזחל ולשים אותו בתוך הגביע שלנו.

הגודל של הזחל המושלם:

כדאי לראות מספר סרטים ביוטיוב, כיצד לבצע זאת, להלן מספר דגשים קטנים להגדלת ההצלחה.

  • צריך לנער כעשר-שתים עשרה חלות עם דבורות אחיות לפחות, בשביל ליצור צפיפות בכוורת בכדי שיהיה להם אינטרס ליצור מלכונים, על כל מלכון צריך להיות לפחות 200 דבורים אחיות. בין שלושים לארבעים וחמש מלכונים בתוך חלה זה מספיק, אין צורך ביותר, 30 מלכונים כפול 200 מצריך 6000 דבורות אחיות שזה כבר כוורת צפופה, אז 45 מצריך 9000 דבורות אחיות שזה כוורת סופר צפופה ואם יש פחות דבורים אז הם המלכונים יהיו בבעיה.
  • כן כדאי להוסיף לכוורת אומנה זחלים פתוחים כדי שהם יטפלו  בהם עד שנגיש להם את המלכונים.
  • כדאי לכסות בסמרטוט לח את החלה המקורית וגם את הגביעים שאנחנו מעבירים אליהם את הזחל, כך שומרים על הזחל שרגיל לקבל כל מספר דקות אוכל ודואגים שהוא לא יתייבש וימות
  • רצוי מאוד להתחיל ולסיים את התהליך תוך רבע שעה מהרגע שמוצאים את החלה לשם יצירת 
  • המלכונים, יותר מדי זמן והזחלים הצעירים לא ישרדו
  • מסיבה זו חייבים לא להתרחק, מהכוורת יותר מדי, רוב הכוורנים עושים זאת במכונית או במקום סמוך לכוורת, לסגור חלונות, רוח לא עושה להם טוב.
  • להשתמש בפנס ראש, או לעבוד שהשמש בגבך בכדי שתוכל לראות במדויק את הזחלים ולא תפגע בהם.
  • לשים לב להוציא את הזחלים ולהעביר אותם באותה תנוחה ממש בלי להפוך אותם, אחרת הם יכולים להחנק מהג'לי שעוטף אותם.
  • יש רק נסיון אחד לזחל, אם משהו לא עבד טוב, תעברו לתא אחר, רוב הסיכויים שפגעתם בו והוא כבר לא בחיים.
  • לקחת זחלים באותו הגודל, אם בחרנו חלה (שיש בה זחלים בגדלים שונים מימים שונים) וניקח זחלים קטנים וגם גדולים, בסוף התהליך ייתכן ואחד מהזחלים הגדולים יבקע טרם נגיע להעביר אותו והוא יהרוג את כל המלכות האחרות! כך המלכה הראשונה שבוקעת עושה.
  • הלחות בסביבת העבודה של התהליך הזה צריכה להיות בין 60 ל-70 אחוז.

 

כעת סיימנו (בזהירות רבה) לשים את הזחלים שהוצאנו בתוך הגביעים שלנו, אנחנו נחזיר את הגביעים לכוורת האומנה שיצרנו אתמול, בשלב זה הדבורים הצעירות יעוטו על הגביעים שמכילים בתוכם את הזחלים, ואם העברנו אותם בעדינות הדבורים הצעירות יפיקו דונג ויאכילו את הזחל עד שיבקע.

מפה התהליך מתפצל ע"י כוורנים שונים, יש כאלו שיחכו יום אחד בלבד אולי יומיים, יגשו לכוורת ויקחו את החלה עם המלכונים שלנו וישימו אותה בכוורת חדשה כאשר המלכה נמצאת למטה עם חוצץ שלא תוכל לטפס למעלה ולהרוס את המלכונים שלנו (כוורת זו נקראת גם כוורת סיום), הייתרון בשיטה זו הוא שהכוורת האומנה שלנו התפנתה "לסיבוב נוסף" ואפשר לייצר עוד סבב של מלכות, השיטה הזו נהוגה בעיקר בכוורות מסחריות שצריכים לייצר הרבה מלכות ואז מכוורת אומנה אחת על זמן מאוד קטן ניתן לייצר עוד ועוד חלות עם מלכונים, הסבר לשיטה זו ניתן לראות פה

אבל אם אתה לא זקוק לכמויות מסחריות של מלכות, ועשרים שלושים מספיקים לך, אין סיבה לבצע את השלב הנוסף הזה של העברה נוספת של המלכונים לכוורת חדשה עם מלכה, יש שיגידו שכאשר יש מלכה למטה אז הכוורת החדשה עם המלכון שגם היא צפופה, תעשה את העבודה יותר טוב מהכוורת האומנה, אין לדעת.

בכל מקרה השיטה שאני נוהג היא לעבוד רק עם כוורת אומנה אחת, נחזור ליום שלישי (היום הרביעי מההטלה שהתרחשה ביום שישי), ביום שלישי ביצענו את העבודה העדינה של ה- grafting (השתלה) של הזחלים, כעת אנחנו צריכים לחכות, מלכה בוקעת תוך 16 יום, אנחנו לא נחכה מן הסתם לבקיעתה ונספור עשרה ימים מיום ההשתלה (הכי קל לזכור) או לחילופין שלוש עשרה ימים מיום ההטלה (שהיה בחמש עשרה לחודש) אנחנו מגיעים ליום שישי (ה-29 לחודש)  יש כאלו שכבר ביום שני (25 לחודש) ירצו להוציא את המלכונים, אין בזה כל רע, , במידה וקיים חשש שחלק מהמלכונים יבקע קודם ויהרוג את האחרים, כדאי להקדים ליום שני או רביעי.

לסיכום אנחנו נמצאים בטווח שבין יום שני ה-25 לחודש ליום שישי ה-29 בחודש, הוצאנו את הגביעים בשלב זה הדבורים כבר סגרו אותו בדונג ויש מלכה שהואכלה וגדלה בפנים.

במלכונים שהוצאנו ניתן לטפל בשתי דרכים:

הדרך הראשונה היא לסגור אותם במלכודת רשת ולהחזיר אותם לכוורת האומנה, בשכיבה על גג החלות, המלכה תצא, עדיין תהיה כלואה ברשת ונגיש אותה לכוורות שנפצל, היתרון של שיטה זו הוא שאין סיכון שהדבורים יפגעו במלכה, יהרסו את המלכון כי הם לא יקבלו אותו וגם הזמנים יותר גמישים, אפשר לעשות את זה כמה ימים לפני שהמלכה בוקעת מהמלכון, לא צריך לדייק יום קודם, אז השיטה טובה אם לקחנו חלה עם וולדים שאולי הם גדולים ביום או יומיים

יום אחרי ההתייתמות (הפיצול) נגיש את המלכה שהיא עדיין כלואה וניתן לדבורים יום להתרגל לפרומון שלה ונשחרר אותה לאחר יום נוסף ואז נגדיל את הסיכויים שהדבורים יקבלו אותה

 דרך שניה ואולי אם קצת פחות עבודה ויותר דיוק בזמנים, היא להוציא את המלכון ממש יום טרם בקיעתו, יום שישי ה-29 לחודש (המלכה צריכה לבקוע ביום המחרת – יום שבת)  ולהכניס אותו לכוורת שפיצלנו יום קודם.

הדבורים כאמור מבינות אחרי יום שהם יתומות וכעת אפשר להגיש להם את המלכון שיצרנו, ניקח את החלה עם הדבורים, נבריש בעדינות בלי לנער אחרת המלכה הצעירה שהיא עדיין זחל תמות, ונוציא בעדינות מירבית את המלכון ונשים אותו בכוורת שפיצלנו, יש כאלו ששמים את המלכון בתוך מגן מלכון, כך שרק מלמטה הוא יכול לצאת והדבורים לא יכולים לפגוע במלכון.

את הפיצול יש לבצע ביום חמישי (יום לפני הוצאת המלכון כאמור) ונבצע את הפיצולים ממש כמו שעשינו בהתחלה, אם לא חלף זמן מספיק מהרגע הפיצול, למשל פחות מיום, הדבורים יכולים לדחות את המלכון ולקרוע אותו, דבר נוסף נראה שפיצול ויצירת דבורית קטנה יותר (פחות מעשר חלות) מעלה את הסיכוי שהדבורים בכוורת יבינו שהם לבד וישמחו לקבל את המלכה, בכוורת גדולה יותר ייתכן שהדבורים לא מבינים שהם לבד ללא מלכה ויפגעו במלכון.

כעת הגיע יום שישי – היום החמש עשרה מתחילת התהליך ויום לפני שהמלכה בוקעת, אנחנו נגיש את המלכון עם מגן המלכון לכוורת המפוצלת, כך שהיא תתרגל אליו במשך היום.

לאחרונה גיליתי גם שיטה נוספת מאוד מעניינת שמפשטת את הסיפור בכמה דרגות,

עושים גרפטינג, יום אחרי זה בודקים שנוצרו מספר מלכונים והם  בתהליך בניה, נניח יש 10 כאלו, אחרי שרואים כמה יש מפצלים כוורות בדיוק למספר המלכונים שיש, ואז למחרת מגישים לכוורת המיותמת את המלכון.

במילים אחרות, יומיים אחרי תהליך ההשתלה (grafting) מוציאים את המלכונים כאשר המלכונים עדיין פתוחים אבל ניתן לראות בגביע הפלסטיק שיש מזון מלכות בתוכו, (לא חייב להיות מלא עד הסוף) , את המלכון "נעניק" לכוורת יתומה, אפילו כוורת שעברה הרגע פיצול ככל הנראה תקבל אותו, העיקר שאין שם מלכה, בשיטה זו הכוורת שמקבלת את המלכון תסגור בעצמה את המלכון תוך שלושה ימים (מלכון נסגר תוך חמישה ימים מרגע ההשתלה) בכדי להעלות את סיכויי ההצלחה יש לשים את המלכון הפתוח במרכז הכוורת היכן שיש הטלה וזאת בכדי שהפועלות יחממו אותו  בלילה ויטפלו בו, בנוסף כדאי שיהיו בכוורת לפחות שתי חלות עם הטלה, הדבר החשוב ביותר הוא לוודא שאין בכוורת מלכונים בנויים מכיוון שהמלכון הזה יהיה בכוורת עוד כעשרה ימים בערך לכן חשוב לוודא שאין לו מתחרים שצריכים לצאת לפניו ואם מלכה תצא לפניו מן הסתם הדבר הראשון שהיא תעשה הוא להשמיד את המלכון ששמתם ואז נקבל מלכה עם מטען גנטי שונה ממה שתכננו.

יתרון מעניין של השיטה הזו הוא שהכוורת אומנה מתפנה לעוד סיבוב, ככה שאם יהיו כשלונות, ניתן להתחיל לבצע השתלה נוספת או לחילופין אם יש עוד כוורות שצריכות מלכונים אז הכוורת האומנה פנויה לייצור, בנוסף (וזה רק תאוריה) שיש מלכון עובד בכוורת לדבורים יש תקווה והם יודעים את זה, שאין מלכון ואין ביצים לעשות מלכון, הדבורים מתפקדים פחות טוב.

סרטון שמסביר את השיטה הזו שמעבירים מלכון 48 שעות אחרי ההשתלה לכוורת, ניתן לראות כאן:

 

לסיום, מאוד כדאי שכל כוורת תהיה מסומנת בצורה שונה, אולי בצבעים שונים, במיקום שונה, אולי עם זווית כניסה שונה קצת, לפעמים לשים סלע או ליד עץ במיקום מסוים, עוזר לדבורים להתמצא בסביבה, אנחנו לא רוצים שהדבורים יתבלבלו בחזרתם ובעיקר שהמלכה שיצאה למעוף כלולות תדע לחזור לכוורת הלא נכונה

כדאי לסמן על גג הכוורת שיש מלכון בכוורות, לאחר יומיים נבדוק את הכוורת ונראה שמחלקו התחתון המלכה יצאה, אם יש צורך נגדיל את כמות החלות ונאכיל את המושבית שיצרנו שכעת היא נבנית וגדלה בהדרגה.

לאחר שבע עשרה יום נחפש הטלה בכוורת, אם קיימת הטלה, התהליך הצליח אם לא קיימת הטלה, נגיש לכוורת מלכה חדשה אם יש לנו או שנגיש לכוורת חלה או שתיים עם וולד צעיר.

לסיכום, יש המון שיטות לבצע את תהליך ההשתלה וליצור מלכונים וכל אחד עובד עם השיטה שהכי מתאימה לו, אבל דיוק והקפדה על הפרטים הקטנים מעלים סטטיסטית את הסיכוי לתקינות התהליכים והצלחתם.

שיטה פשוטה ביותר ליצירת מלכות

סרטון על פיצול ויצירת מלכות לכוורנים מקצועיים

Nice Grafting work

הערות נוספות ל-grafting מוצלח

  • ה LARVA צריך להיות בצורת בננה ולא בצורת C, כאשר הוא בצורת בננה הוא בדיוק ביום המתאים כאשר הוא בצורת C הוא כנראה פספס יום
  • שלושה ימים לפני שמבצעים את ה GRAFTING כדאי להאכיל את כל מושבת הדבורים, כי אז לא משנה איזה כוורת נבחר, בטוח יהיה שם הרבה ג'לי (מזון מלכות) שהוא נחוץ ל GRAFTING מוצלח
  • לאסוף LARVA שהוא בעצמו מלא ג'לי, אם ה-LARVA לא יושב בתוך הרבה ג'לי זה אומר שגם התזונה שהוא קיבל לא מספיקה לו וגם יהיה הרבה יותר מסובך לאסוף אותו ב GRAFTING, אגב אם מנערים חזק מדי את החלה יכול להיות פגיעה ב-LARVA או בג'לי שלה, צריך צריך בזהירות עם עשן ומברשת להזיז את הדבורים.
  • חמישה ימים עד שבעה ימים אחרי שהתא נחתם עם המלכה, היא תצא החוצה ותהרוג ותעקוץ את כל המלכונים האחרים, יש לבודד את המלכונים ולשים אותם מאוד בזהירות בתוך מגן, או אינקובטור, ולשים אותם במגן צריך להיות סופר זהירים אחרת מועכים את המלכה שמתפתחת, לכן צריך לעשות את זה הכי מאוחר שאפשר.
  • לזכור שהדבורים מאכילים את ה- LARVA 1600 פעמים ביום, אז צריך הרבה דבורים אחיות וצריך לשים בסמוך למלכונים את הפולן
  • יום אחד אחרי שהכוורת אומנה התחילה לבנות את המלכונים ניתן כבר להעביר אותם לכוורת מסיימת עם מלכה למטה וחוצץ, הדבורים יראו שמישהו התחיל את העבודה וירגישו צורך לסיים את המלכון, הם לא יהרגו את המלכות, וכן כדאי להאכיל טוב את הכוורת הזו במיוחד
  • אינקובטור יכול להיות מקרר ישן עם מנורה בפנים
  • בשעת ה- GRAFTING צריך לשים סמרטוטים רטובים מתחת ומעל כל דבר מתחת לחלה, מעל החלה, מעל מה שביצענו GRAFTING, יובש פשוט גומר את הג'לי ואז ה- LARVA מתה במהירות
  • אין להפוך את ה LARVA כי הוא נושם מהחלק העליון, אין להצמיד אותו לקיר, פשוט לבצע סקופ שלו לתוך הכלי ולהוריד אותו בדיוק באותה צורה
  • מנסיון שלי לשים קצת רויאל ג'לי בכלי לפני שמעבירים אליו את ה- LARVA משפר את הסיכויים של ה LARVA לא להתייבש וגם הדבורים רואות את ה ROAYAL GELY שמקיף את ה- LARVA ועטות לטפל בו.

למי שמתקשה בתהליך ה-grafting, סרטון מעולה

דילוג לתוכן