סיום רדיית הקיץ והורדת קומה

רדיית האביב היא הרדיה הראשונה ואילו רדיית הקיץ היא הרדיה האחרונה, כוורנים רבים פועלים בצורות שונות לגבי הרדיה וסיום הרדיה, ליקטתי מספר עצות ממומחים במהלך הדרך, אבל בסופו של דבר כל כוורן יעשה כטוב בעיניו.

מתי מתרחשת רדית הקיץ? רדיית הקיץ מתרחשת בד"כ בסוף יוני, ייתכנו תקופות שגם הרדיה תתרחש מאוחר יותר באזור יולי, הכל תלוי בכוורות בהתפתחות שלהם, מתי הם התחילו ועוד גורמים רבים, הכי נכון לפתוח ולבדוק את הכוורות, ישנם כוורנים גם שרודים  אף פעמיים בקיץ.

האם רודים גם כוורות שהדבורים לא חתמו אותם עד הסוף? התשובה החד משמעית היא כן, מכיוון שנגמרה הפריחה רודים הכל, למעשה כל מה שמעל הרשת (מעל קומת הקן).

ביצענו רדיית קיץ, האם כעת מחזירים את החלות הריקות לדבורים? (לפחות קומה אחת) אפשר לפעול בשתי צורות, להחזיר (לזמן קצר) לכווורת את החלות שרדינו בכדי שהדבורים ילקקו אותם או לחילופין להשאיר את החלות בחוץ, מה שיצור מצב פחות מאוזן וכל הדבורים מהכוורות ילחמו על החלות.

מצד שני אנחנו כן רוצים להוריד קומה בסופו של דבר בתקופה הזו, הכוורת צריכה להיות מוכנה לחורף בנוסף  אנחנו צריכים להוסיף מקלות וורואה אחרי הרדיה

אבל רגע, יש כוורות שהורדנו מהם אפילו שתי קומות, והם נמצאות במצוקת צפיפות גדולה מאוד, אז אולי כן צריך להוסיף להם קומה?

ועוד משתנה במשוואה הוא מקלות הוורואה, אם אתה מוסיף קומה לקומת הקן בכוורות צפופות איך תשים מקלות וורואה? הרי המקלות נושאים רעלים לדבש.

הפתרון שמצאתי הוא כזה: באופן כללי אני מוריד קומה לכולם, ושם מקלות וורואה בקומה הראשונה, במידה ואני נתקל בכוורות אשר נמצאות במצוקת צפיפות גדולה אני מוסיף להם קומה, שם מקלות בקומת הקן, אבל כוורות אלו יהיו כוורות המיועדות לפיצול במהלך באוקטובר נובמבר וכך בעצם אנו לא נשתמש בחלות מהקומה העליונה שנמצאות חשופות למקלות הוורואה ובפיצול אותם חלות שנמצאות בקומה העליונה יהפכו להיות חלות בכוורת חדשה בקומת הקן. במילים אחרות חלות אלו שנחשפות למקלות הוורואה לא יהיו בעתיד מעל הרשת 

הכוורות המפוצלות יעזרו להתגבר על איבוד הכוורות הטבעי שמתרחש כל שנה.

מתי שמים מקלות וורואה? – הזמן הכי נכון הוא באזור תחילת יולי (לרוב בסיום הרדיה)

מה עושים עם כל שאריות הדונג? אנחנו בקיץ, השמש בשיאה, צריך לנצל את מתיך השמש ולהתיך את כל הדונג והציפות הישנות שאספנו, כך גם מונעים מחלות והתפשטות של עש הדונג.

מה עושים כאשר צריך להעביר כוורת מיקום בקיץ והדבורים נמצאים על דפנות הכוורת? ניתן בעזרת עשן להבריח את הדבורים פנימה ואז כמובן לסגור את הפתח עם מקל + נייר טואלט או שקית ולהעביר את הכוורת בזהירות למקום החדש שלה.

האכלה של דבוריות? תתבצע במהלך אוגוסט ספטמבר לדבוריות חלשות או לכאלו שלקראת פיצול בכדי לחזק אותם.

מה עושים עם כורוות ללא מלכה? באופן אישי כל פעם שאני נתקל בכוורת כזו ובהנחה שלא מדובר בהטלה זכרית (שם לרוב מדובר במקרה אבוד) אני נוהג לקחת חלה או שתיים עם הטלה (ביצים) ולהניח בכוורת היתומה, לרוב הדבורים יודעים כיצד להפוך חלק מהביצים בעזרת מזון למלכה, זה לא תמיד מצליח יש לשים לב שמדובר בביצים (הטלה מלפני שלושה ימים) ולא בשלבים מתקדמים יותר בגלגול חיי הדבורה


דילוג לתוכן